אודות עמותת ‘גושן’

logo_goshen_aboutעמותת ‘גושן’ היא פרי יוזמה משותפת של הדסה ישראל והדסה אוסטרליה בשיתוף האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, החברה הישראלית לרפואת ילדים בקהילה, משרד הבריאות, קופות החולים, קרן רש”י, בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה ובית החולים המלכותי במלבורן באוסטרליה (Royal Children’s Hospital). הקמת העמותה התאפשרה הודות לתמיכתה הנדיבה של קרן EGL.

‘גושן’ פועלת למען קידום בריאותם ורווחתם של כל הילדים במסגרת המשפחתית והקהילתית, תוך שיפור יכולתם של אנשי מקצוע מכל התחומים לתת מענה לצרכים בריאותיים מגוונים של ילדים, הגברת השימוש בידע, מידע ופרקטיקה מבוססי-מחקר, סנגור ציבורי לטובת מתן שירות רב-תחומי ותמיכה בהורים תוך שיתוף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים בקהילה.

חינוך והכשרה

‘גושן’ שואפת לקדם מודל חדש של עבודה אינטגרטיבית: בריאות-חינוך-רווחה-קהילה בקרב אנשי מקצוע רפואיים (רופאי ילדים ורופאי משפחה), אחיות קהילה ואחיות טיפת חלב, אנשי מקצוע בתחום הגיל הרך, מורים ויועצים במערכת החינוך, פסיכולוגים, עובדי רווחה ועובדים סוציאליים בקהילה.

העמותה מקיימת קורסים וסמינרים עבור רופאי ילדים ורופאי משפחה, וכן סמינרים מרוכזים עבור רופאים בקהילה ומתמחים ברפואת ילדים, סמינרים עבור אנשי מקצוע נוספים בתחום הגיל הרך, סדנאות מעשיות עבור אנשי מקצוע סביב נושאים ספציפיים וסמינרים מולטי-דיסיפלינאריים.

כמו כן, ‘גושן’ תומכת בהשתתפות רופאי ילדים בתכנית השתלמות (פלואושיפ) בת שנה עד שנתיים ברפואת ילדים קהילתית, במרכזים מובילים בתחום זה ברחבי העולם. במסגרת זו, והודות ליוזמתו של פרופ’ אנגלהרד והדסה ישראל, סיימה דר’ חוה גדסי, המנהלת הרפואית בעמותה, תכנית התמחות בת שנתיים במרכז לרפואת ילדים קהילתית, בבית החולים המלכותי, במלבורן, אוסטרליה. השנה יחלו שני רופאי ילדים קהילתיים תכנית מסוג זה לתקופות של בין 12-18 חודשים, גם הם במרכז לרפואת ילדים קהילתית, בבית החולים המלכותי, במלבורן, אוסטרליה.

הנגשת ידע ומידע

‘גושן’ שמה לה למטרה להנגיש ידע מקיף ורלוונטי לאוכלוסיות יעד מוגדרות: רופאים, אנשי מקצועות הרפואה, אנשי חינוך ורווחה, הורים. מטרתנו היא לאפשר להורים ולאנשי מקצוע גישה לידע מבוסס מחקרית אודות בריאות ורווחת ילדים והורות, באמצעות אתר אינטרנט, דף פייסבוק, חומרים מודפסים, סמינרים ועוד.

אתר האינטרנט ‘איך גדלת!’, מספק נקודת מבט רחבה באשר להתפתחות ילדים וטיפול נאות: התפתחות, התקשרות, בטיחות, שינה, תזונה, משחק, למידה ועוד. את האתר מלווה וועדה מקצועית רב תחומית על מנת להבטיח את איכות החומרים המתפרסמים ואת קיומן של דיסציפלינות שונות ונקודות מבט מגוונות.

מגזין אינטרנטי, מותאם אישית לכל אחת מאוכלוסיות היעד שלנו, מופץ בזמנים קבועים וכולל מאמרים מקצועיים רלוונטיים ועדכניים, פריטים חדשים מאתר האינטרנט, הכשרות וסמינרים וכל מידע רלוונטי אחר, בהתאם לאוכלוסיית היעד של הגיליון.

מחקר

כמרכז אקדמי ‘גושן’ שואפת לעסוק במחקר קליני בנושאים רלוונטיים, תוך התמקדות בצרכי הורים שאינם מקבלים מענה מספק, מדיניות והערכת תכניות. אנו מתמקדים במספר כיווני מחקר:

  • מחקר קליני, בנושאים רלוונטיים לבריאות והתפתחות ילדים, וכן על השפעתם של גורמים סביבתיים ופסיכוסוציאליים על בריאות התפתחות ולמידה של ילדים.
  • מחקרי הערכה- לפעילויות שונות של גושן, וכן לתכניות קהילתיות שונות.
  • ביצוע סקירות ספרות מוכוונות על פי נושאי עניין, והתאמתם לקהלי יעד מגוונים, כולל הורים וקובעי מדיניות.
  • מחקרים בין מקצועיים, להבנת הצרכים, המענים הניתנים והפערים ביניהם, כפי שהם נחווים על ידי הורים, ואנשי מקצוע.

סנגור

במטרה לקדם את הבריאות והרווחה של כל הילדים בקהילה ובני משפחותיהם, במיוחד בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל, ‘גושן’, בשיתוף אחרים, רוצה להוביל שינויים במדיניות הציבורית בתחומים שונים הנוגעים לילדים, כך שניתן יהיה לספק להם שירותים רב-תחומיים, הכוללים את ההיבטים הבריאותיים, החינוכיים, הרגשיים וכל הצרכים המשפחתיים הדרושים להם, זאת תוך הקפדה על פרקטיקה מקצועית איכותית, תמיכה הורית ושיתוף פעולה של כל הגורמים והשירותים המקצועיים בקהילה.

על מנת להשפיע על מדיניות, ‘גושן’- כארגון מקצועי, תעבוד עם מובילי דעה וקובעי מדיניות בשדות עשייה שונים, כולל משרד הבריאות, החינוך, הרווחה, האוצר ועוד. חברי הצוות והוועד המנהל בגושן לוקחים חלק במספר וועדות ציבוריות רלוונטיות ומייצגים את תפיסת העולם הייחודית שלנו אודות בריאות ורווחת ילדים.

תכניות קהילתיות

‘גושן’ שואפת להיות מעורבת בבנייתן של תכניות קהילתיות עתידיות, בדגש על הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל, לטובת הילדים ובני משפחותיהם, תוך מתן ידע מקצועי, מבוסס ראיות בספרות, וכן מתן סיוע בבניית התכניות, הטמעתן וההערכה שלהן.

‘גושן’ על שום מה?

בשנת 2010, בעקבות ביקור והרצאה של פרופ’ פרנק אוברקלייד בארץ, התקבצה קבוצת רופאי ילדים מובילים בארץ במסעדת גושן ביפו, ביוזמתו של פרופ’ ברנסקי ז”ל (מנהל אגף הילדים בהדסה בזמנו) ובעידודו של פרופ’ מתי ברקוביץ, אז יו”ר איגוד רופאי הילדים, על מנת להתחיל ולקדם את תחום רפואת הילדים הקהילתית בישראל.

דילוג לתוכן